Verslag halve marathon - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Thijs Janssen - WaarBenJij.nu Verslag halve marathon - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Thijs Janssen - WaarBenJij.nu

Verslag halve marathon

Blijf op de hoogte en volg Thijs

16 Februari 2014 | Spanje, Barcelona

Hallo allemaal,

Vandaag dus de halve marathon gerend. Het ging heel goed, boven verwachting. Na een goede nachtrust (mijn plan van aanpak met optijd opstaan en optijd slapen had goed geholpen) om 8u de metro gepakt naar arc de triomf, waar de start was. Eerst nog omkleden en de spullen ophangen in de garderobe, waar het heel erg druk was. Echt een beleving, een heel sportdorp was het. 14300 mensen stonden er aan de start. De start was opgedeeld in verschillende blokken, met de snelste lopers (de kenianen) vooraan, en de langzaamste achteraan. Dit werd geregeld aan de hand van de verwachte finishtijd, die je bij de inschrijving moest opgeven. De start was heel leuk. Een commentator was iedereen flink aan het oppeppen in het spaans, en na het startschot stond iedereen eerst een minuut lang te klappen (want toen kwam er pas beweging in) en toen kon ook ik vertrekken. Het was zover. Door de confetti heen op weg voor 21km en 97 meter.

De eerste 2/3 kilometers heb ik het heel rustig aan gedaan. Met wedstrijdjes in de omgeving thuis heb ik een paar keer de fout gemaakt te snel te starten en mee te gaan in de sleur van mensen. Dit wilde ik nu per se niet laten gebeuren, want ik wist dat dat funest zou zijn op zo'n lange afstand. Na 3km (en door dik 1000 man te zijn ingehaald, dat kan ik zien aan de tussenmetingen) ben ik wat gaan versnellen. Dat ging niet van harte. Moest echt op gang komen. Tot km 10 kon ik mijn tempo wat ik wilde lopen vasthouden, maar het ging niet van harte. Na 10km kwam echt de omslag. Alsof ik toen pas echt warm was. Vanaf dat moment ging alles heel soepel en kon ik versnellen. Ik had vantevoren een tijd rond de 1:35 in gedachten. Maar doordat ik de versnelling goed kon vasthouden zat er meer in. Ik heb de tot en met kilometer 18 heerlijk ontspannen en op een goed tempo kunnen lopen. Na 18km kreeg ik het een stuk moeilijker, maar ik heb het tempo kunnen vasthouden tot de finish. En daar stond een hele mooie tijd op het klokje. 1 u 29 min en 14 sec.

Het was heel speciaal om een wedstrijd te rennen waaraan zoveel mensen deelnemen. Je rent constant tussen mensen in en dat scheelt echt wel. Ook de sfeer eromheen is heel speciaal. Na de finish ben ik meteen naar de garderobe gegaan en heb ik nog een massage gekregen. Dat was wel even lekker.

De rest van de dag heb ik het lekker rustig aangedaan, filmpje gekeken, even geslapen en nog een stukje gewandeld. En nagenoten!! Ik ben zelf heel tevreden. Ik heb mijn energie goed verdeeld en dat heeft zich geloond. Een geweldige ervaring die ik niet snel zal vergeten. De knie heeft zich ook goed gehouden. Nu morgen en de dagen erna afwachten.

Op http://www.mitjabarcelona.com/resultados/2014/ staan de uitslagen. De 1e vrouw heeft een wereldrecord gelopen. De omstandigheden waren perfect. Niet te warm (13 graden) en nauwelijks tot geen wind.

De hele marathon is op 16 maart. En nee, daar ga ik me niet aan wagen. Ik ga wel kijken :). Als ik een lange tijd zonder klachten na het rennen kan sporten, zou ik het geweldig vinden om ervoor te trainen en een keer een grote marathon te rennen. Voor een halve marathon kun je met 2x per week goed trainen, een hele marathon is toch echt andere koek. Voorlopig doe ik het rustig aan met rennen. Als ik in juli weer thuis ben ga ik weer naar de fysio (de zoveelste) of naar de sportarts. En dan zien we wel verder.

Nu eerst nog lekker een paar dagen nagenieten!!

Groetjes Thijs

  • 16 Februari 2014 - 22:44

    Tjitske:

    Ik had vanmorgen al gelezen dat de Keniaanse een record had gebroken met een tijd van 1 uur, 5 min. en 12 seconden, daarom vond ik jouw tijd ook zo goed!
    Nogmaals gefeliciteerd met dit mooie resultaat en geniet idd nog maar lekker na, dat heb je wel verdiend.

  • 16 Februari 2014 - 22:59

    Senna :

    Ik ben trots op je!! We rennen nog een keer samen een halve marathon. En wie weet ooit een hele!

  • 16 Februari 2014 - 23:01

    Pauline:

    trots op mijn broertje xxx

  • 16 Februari 2014 - 23:19

    Helen:

    Geweldig Thijs! Leuk ook om je blog te lezen. xx

  • 17 Februari 2014 - 08:45

    Hella:

    Mooi verslag van de halve marathon. Goed gelopen Thijs. Geniet maar lekker na.

  • 17 Februari 2014 - 13:17

    Jan Kuijpers:

    Goed gedaan Thijs veel succes in Spanje groeten Jan.

  • 17 Februari 2014 - 17:40

    Mutti:

    Tjsa wat moet ik nog zeggen

    Hartsikke trots op mijn zoon!

  • 17 Februari 2014 - 19:03

    Geert:

    Goed gedaan Thijssieboy. Prachtige tijd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Actief sinds 06 Jan. 2014
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 4244

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 30 Juni 2014

Erasmus Barcelona

Landen bezocht: