No hablo español - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Thijs Janssen - WaarBenJij.nu No hablo español - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Thijs Janssen - WaarBenJij.nu

No hablo español

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

10 Januari 2014 | Spanje, Barcelona

Ola!

De introductieweek is al een eindje op weg. We hebben afgelopen dinsdag eerst introductie gehad van de school, en over de hele week verspreid zijn activiteiten van ESN (erasmus student network), een organisatie dje vanalles organiseert voor internationale studenten. Dinsdag en woensdag flink gefeest. Vandaag wilden we ook gaan, maar de laatste metro hebben we niet gehaald waardoor het wel erg lastig werd. Omdat morgen een nog beter feest is was het niet zo erg om vanavond thuis te blijven. Heb ik mooi de tijd om even iets te schrijven.

Even terug naar dinsdagochtend/middag, de introductie van school. De introductiepresentatie (die zo'n 2 uur duurde) was bedoeld om ons informatie te geven over school, de bieb, en nevenactiviteiten (sport, ontspanning etc.). De presentatie werd 2-talig gegeven, in het Engels en in het spaans. Dit maakte het er niet makkelijker op. Het meeste werd uitgebreid in het spaans verteld, en in het engels kwam dan erna een korte samenvatting. Ik verbaasde me er wel over, want je verwacht toch dat op een internationale universiteit gewoon engels gesproken kan worden, en dat iedere student dat (zeker in zijn 3e jaar) toch wel moet begrijpen. De informatie over school was wel redelijk duidelijk. De presentatie over sport was volledig in het spaans dus dat was wel jammer. Daar hebben we niks van meegekregen. Ook kwam een politieagent ons 'security advice' geven, door middel van een presentatie. De beste man sprak geen woord engels, maar had zijn tekst op papier dus hoefde het alleen maar voor te lezen. Gelukkig werd er een samenvatting op het scherm getoond, anders hadden we er niks van begrepen. De agent sprak alle engelse woorden in het spaans uit, wat eigenlijk wel hartstikke leuk was. 1 voorbeeldje: tries (van to try) werd uitgesproken als triès. Het advies wat we kregen was vooral een waarschuwing. Een waarschuwing om heel goed op je spullen te letten (vooral bij de toeristische plekken), en niet meer met je mee te dragen dan absoluut noodzakelijk is. We kregen filmpjes te zien van zakkenrollers verkleed als toeristen die heel slim complete tassen stalen. Tot nu toe hebben wij nog nergens last van gehad. Ik denk dat ik binnenkort eens een lege portemonnee in mijn achterzak stop en over de ramblas ga lopen. Ben benieuwd hoe lang het dan duurt voordat die weg is!

Over de ramblas gesproken. We zijn er nu al een paar keer geweest maar ik snap niet waarom iedereen het over de ramblas heeft als ze over Barcelona praten. In mijn ogen is de ramblas een gigantisch drukke straat, met allemaal toeristische winkeltjes en toeristische cafes. Ook nog eens hartstikke duur. Misschien dat het in de zomer anders is, maar ik vind er niet veel aan. Het kleine centrum van onze buurt vind ik bijvoorbeeld veel gezelliger. Een stuk kleiner en typisch spaanse winkeltjes. Ik zal er binnenkort eens een foto van maken.

Gisteravond organiseerde ESN een 'international dinner'. Iedereen moest iets te eten meenemen wat typerend was voor zijn land. Bart en ik wilden eerst stamppot maken, maar hier hebben we uiteindelijk toch van afgezien. Teveel werk :). We hebben pannekoeken (met spek en appel) gebakken, die echt in de smaak vielen. Was leuk om te zien wat alle anderen gemaakt hadden.

Het international dinner was ook een goede mogelijkheid om nog wat mensen aan te spreken die nog geen kamer hebben. Ik had de middag ervoor een tip gekregen dat er nog iemand een kamer zocht. Deze heb ik aangesproken, en hij zou de dag erna (vandaag) komen kijken. Marc (onze huisbaas) was ook op het diner. Marc is 23, en zijn ouders zijn eigenaar van het blok appartementen op ons adres. Marc heeft zijn eigen bedrijfje opgestart; hij biedt studenten een 'full service housing package''. Dat houdt in dat de studenten naast de accomodatie bij aankomst ook al beschikken over een spaans rekeningnummer, ov-kaart etc. Zodat ze niks meer zelf hoeven te doen. Hij verhuurt de kamers in dit blok.

Marc was op het diner om studenten te vinden die nog geen kamer hadden. Daar kwam ik achter toen ik hem zag staan met de jongen die ik iets eerder daarvoor aangesproken had. Opeens was onze huisbaas de competitie. Maar Marc vraagt meer voor zijn kamers dan wij, dus dat is geen probleem. En hij gunt het ons ook. We hebben de hele avond met hem gepraat, hij is ook meegekomen naar de bar waar we na het diner met alle studenten naartoe gingen. Hij heeft me veel verteld over zijn familie, over hemzelf en over Barcelona. Hij moest de dag erna om 7:00 op maar hij is tot 2:00 met ons meegeweest. Was erg gezellig. Leuk om zo'n gezellige huisbaas te hebben!!

Vandaag zijn uiteindelijk 2 jongens komen kijken. Een Portugees en een Fin. We hadden ons goed voorbereid en alles netjes gemaakt (kijk maar op de foto's!). De portugees kwam smiddags, maar was na 5 min alweer weg. Ik weet niet of dit een goed of een slecht teken was. Hij zou ons morgen wat laten weten. De Fin is vanavond langsgeweest. Ik heb hem opgehaald bij het metrostation en heb hem de buurt laten zien en vanalles verteld (dit heb ik van Marc geleerd, want die heeft hetzelfde met ons gedaan), en ik merkte aan hem dat hij het allemaal zeer interessant vond. Helemaal toen ik de prijs noemde (het is een kleine kamer, maar daardoor ook goedkoop). Eenmaal binnen heeft hij alles gezien en heeft nog een biertje met ons gedronken. Hij heeft morgen nog een andere bezichtiging maar volgens mij was hij er al min of meer uit dat het die van ons ging worden. Maargoed, eerst zien.... en dan geloven.

Vandaag ook het eerste college gehad (van 19:00 tot 20:30). We hebben al colleges gemist doordat de introductie blijkbaar samenviel met de eerste colleges. Beetje raar, maargoed, dat kan hier blijkbaar. We volgen 3 vakken, en hebben van elk vak 2x per week college van 1,5u. Na 4 weken beginnen de 'seminars' (onderwijsgroepen; kleinere groepen waarvoor je je moet voorbereiden en de stof bespreekt). Het 1e college was veelbelovend. Veelbelovend in de zin van: komt wel goed. Eigenlijk zouden we morgen ook college hebben, maar meneer de professor kon morgen niet en had het college van morgen verplaats naar vandaag, in de morgen. Dit wist niemand (ook wij zijn niet geweest), maar dat was ook geen probleem. Hij heeft het tijdens het college van vandaag verteld en in 15 min uitgelegd waar dat college van morgen over zou gaan. Prima. Morgen dus vrij. Goeie poeier.

Morgen komt er een meneer om de ruitjes op de hal (zie vorige blog) te vervangen. De kosten worden vergoed door de verzekering (van de eigenaar). De man was gisteren ook al even geweest om alles op te meten. De man begon me in het spaans alles uit te leggen. Ik verstond er geen ene chorizo van en heb geantwoord met ' balle balle balle' (oke oke oke) en 'perfecto' en driftig geknikt. Ik had het even daarvoor in het engels geprobeerd maar hij bleef maar doorpraten in het spaans. Ik wist niet eens hoe ik in het spaans moest zeggen dat ik geen spaans spreek. Ik kwam er niet op. Ik verstond wel nog 'viernes' (vrijdag), dus ik ga er vanuit dat hij morgen komt. En dan zal ik tegen hem zeggen: No hablo español.

Ik ga als het goed is over een week beginnen met een spaans cursus. Daar kijk ik naar uit!

Adios!

Thijs.






  • 10 Januari 2014 - 09:07

    Mutti:

    Hoi Thijs,

    Wat heb je weer een leuk verhaal geschreven, echt typisch jou.Klinkt allemaal leuk en jullie hebben in 1 week al weer veel meegemaakt.
    Veel plezier nog en ik verheug me weer op je nieuwe ervaringen die je weer gaat schrijven.
    Veul leefs oet Bingelder.x


  • 10 Januari 2014 - 09:08

    Hella:

    Hoi Thijs en Bart,

    Leuk om regelmatig wat uitgebreider te horen hoe het jullie daar afgaat. Heb gisteren ook niks van Bart gehoord. Sem was wel hier en wist van alles te vertellen over hoe het op de universiteit gaat. Tja aan de cursus spaans moeten jullie maar snel beginnen, want het gaat zoals altijd. De nederlanders moeten maar alle talen spreken en de buitenlanders houden zich voor de domme.

    Tot bels/facetime/skype/app/sms
    Hella xxx

  • 10 Januari 2014 - 17:19

    Geert:

    Leuk verslag hoor.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Actief sinds 06 Jan. 2014
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 4258

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 30 Juni 2014

Erasmus Barcelona

Landen bezocht: